Fotoclub Winterswijk

Expositie 'Zunnerunsels' in Galerie Foto-Objectief

Han Deunk exposeert van zaterdag 10 maart tot en met donderdag 19 april 2018 zijn foto's die horen bij de gedichtenbundel 'Zunnerunsels' in Galerie Foto-Objectief in Winterswijk.

Han is vrijetijdsfotograaf en lid van de Fotoclub Winterswijk (fotoclubwinterswijk.nl). Naast maandelijkse opdrachten werken de leden van deze fotoclub ook aan langlopende projecten. In 2016 rondde hij in samenwerking met Henk Krosenbrink (1928-2015) het project 'Zunnerunsels' af. Een gedichtenbundel in het oud Winterswijks dialect.

De negentien gedichten zijn van Gerrit Hendrik Deunk (1898-1984). Hij was een ver familielid van Han. Han maakte bij de gedichten de foto's en Henk zorgde voor de vertaling van de gedichten in het Nederlands. De gedichtenbundel is uitgegeven door Fagus te Aalten.

Dit jaar voor het eerst kunnen de leden van de Fotoclub hun werk exposeren in Galerie Foto-Objectief van Catharina de Fauw. Han trapt af met zijn foto's die in de gedichtenbundel 'Zunnerunsels' staan. De gedichtenbundel is in de galerie te koop.

Het adres van de galerie is Meddosestraat 27 in Winterswijk. Voor informatie en de openingstijden: foto-objectief.nl, info@foto-objectief.nl en 06-47994176.

do 1 mrt 2018

Fotoexpositie 'Mens in de Wereld' van Mark Heister bij Ankomm'n

Mark’s foto’s onderscheiden zich, zijn eigen stijl heeft zich in korte tijd ontwikkeld. Drie jaar geleden in 2015 leerde Hans Hendriks, die de exposities bij gastgalerij Ankomm’n organiseert, hem kennen in de beginfase van zijn fotografische ontwikkeling. Hans bleef Mark daarna volgen, ondermeer via Facebook, en zag hoe snel hij z’n eigen stijl vond. Een half jaar geleden dacht Hans nu is het zo ver, tijd om Mark voor te stellen bij Ankomm’n te exposeren en dat gaat nu dus gebeuren!

Mark is opgegroeid in Dinxperlo en al enige tijd woonachtig in Winterswijk. In 2015 had Mark zijn camera één jaar, maar het toestel kwam nooit van de ‘automatische’ stand af. Daarom volgde Mark cursussen bij Catharina de Fauw-Veenhuizen van Foto Objectief in Winterswijk. Vervolgens werd hij lid van haar fotoclub. Zijn voorkeur gaat uit naar wat hij noemt ‘alledaagse straatdingen’. Op zijn zwart-wit foto’s staat bijna altijd maar één mens of een menselijk silhouet, soms in beweging. Tijdens het fotograferen vraagt hij zich af waar die mens naartoe gaat, wat zijn of haar doel voor die dag is. Verder moet voor hem de compositie goed voelen. Mark wil niet, als hij een mooi plaatje ziet, alleen maar op het knopje drukken. Hij denkt na over wat hij op die plek wil. En wacht vervolgens op een passant die het beeld afmaakt. Zo vertelt elke foto zijn verhaal, dat verhaal kan voor Mark per dag ook weer anders zijn. En zo nodigen de verhalende foto’s van hem uit om er iets langer naar te kijken.

Zo doet Mark ‘zijn eigen ding’ en onderscheidt hij zich. In het begin maakte hem dat onzeker, had hij het idee dat het niet goed was, zo anders dan wat anderen doen. Samenvattend zegt hij: “Ik zoek rust en eenvoud in mijn foto’s en daarmee ook in mijzelf. Het gaat vaak maar om één ding dat echt om aandacht vraagt”. Het zwart wit van zijn foto’s past bij die hang naar rust en ook het meer tijdloze van zwart wit versterkt die rust.

Zaterdag 3 maart is de eerste dag van de expositie, Mark zal dan ‘s middags zelf ook aanwezig zijn. De foto’s zijn te zien tot en met maandag 26 maart. Mark zal er verder zoveel mogelijk op de zondagmiddagen zijn.

Gastgalerij Ankomm’n is geopend vr-za-zo-ma van 09.30 – 17.00 uur, het adres is Mentinkweg 5 in Corle.